SILA KLIK SINI YER

Thursday 15 August 2013

17 Kebaikan Zinc

Tahukah anda bahawa Zinc merupakan vitamin yang diperlukan dalam aktiviti metabolisma badan sebagai moponen penting enzim. Ia memainkan peranan penting dalam sistem imunisasi, pertumbunan dan perkembangan seksual seseorang. 17 kelebihan utama Zinc adalah :

  • Penjagaan Kulit ♥ Kajian telah menunjukkan zinc berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau akne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik 
  • Ekzema ♥ Juga dipanggil sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan dan kulit yang kronik. Ia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan zinc di dalam badan. Zinc memain peranan penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untk sembuh dengan sempurna
  • Jerawat ♥ Mineral ini sangat penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang doinan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kpadanya, zinc juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu meneutralkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.
  • Penyembuhan Luka ♥ Kekurangan zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung kepada zinc, yang mana menggalkkan sintesis kolagen yang membantu dalam penyembuhan luka.
  • Gangguan Prostat ♥ Zinc sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zinc menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser. Adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zinc setiap hari di bawah pemerhatian rapi perubatan apabila mengalami masalah prostat.
  • Hilang Berat Badan ♥ Zinc memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.
  • Hamil ♥ Ia adalah penting untk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.
  • Pembiakan ♥ Bagi lelaki, zinc membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.
  • Fungsi Biologi ♥ Zinc memain peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stress, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.
  • Jangkitan ♥ Zinc membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalammenggalakkan pertumbuhan janin. Zinc membantu dalam melindungi daripada gangguan penyakit berjangkit dan jankitan kulat termasuk paru-pru dan konjunktivitis.
  • Antioksidan ♥ Zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balasiokimia yang tegas, termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisma karbohidrat.
  • Aturan Enzim ♥ ZInc merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan zinc.
  • Kanser ♥ Bagi lelaki, zinc memainkan peranan yang pentung dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal yang boleh membawa kepada masalah kanser.
  • Kelesuan Kronik ♥ Orang yang mengalami keletihanyang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan kerana ia kaya dengan zinc. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain untuk menyembuhkan keletihan kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan zinc.
  • Botak ♥ Botak menyebabkan kehiangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor ialah dengan dietyang kaya dengan kandungan zinc. 
  • ♥ Kehilangan Jisim Tulang ♥ Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zinc adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh itu, kandungan zinc perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.
  • Buta Malam ♥ Pengambilan kira-kira 150-450mg zinc akan memperbaiki penglihatan. Jadi adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zinc dan akan memperbaiki penglihatan anda.
Berapa banyak kandungan zinc yang diperlukan??
♥ Birth to 6 month   - 2mg
♥ Infants 7-12 months   - 3mg
♥ Children 1-3 years   - 3mg
♥ Children 4-8 years   - 5 mg
♥ Teens 14-18 years(boys)   - 11mg
♥ Teens 14-18 years(girls)   - 9mg
♥ Adults (men)   - 11mg
♥ Adults (women)   - 8mg
♥ Pregnant teens   - 12mg
♥ Pregnant women   - 11mg
♥ Breastfeeding teens   - 13mg
♥ Breastfeeding women   - 12mg

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Anda berminat dengan ZINC COMPLEX SHAKLEE?


Nutrition Fact : 1 biji Zinc Complex Shaklee membekalkan 15mg(100%) keperluan harian dan 115mg Calcium (12% daripada keperluan harian). Zinc ini bukan sahaja membantu mengutkan kutikel rambut tetapi ia dapat meningkatkan daya ngatan dan tempoh penumpuan

___________________________________________________________________________________
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiognis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Sebarang pertanyaan produk, pendaftaran dan konsultasi sila hubungi che' su:

Suhana Simma 
♥ SID 916273
♥ sms/whatsApp : 016-7236583
♥ Email : suazham@yahoo.com

post signature

No comments:

Post a Comment