SILA KLIK SINI YER

Sunday 8 June 2014

Daging Kambing Adalah Kegemaran Rasulullah. Apa khasiatnya?

Tetiba nak buat Entry ni... ^_^

Jika kita mengikuti apa yang biasa dilakukan oleh Rasulullah dengan niat mengikuti sunnahnya dan dilakukan kerana cinta kepada beliau, Insya Allah akan terhitung sebagai pahala untuk kita. Di samping itu tentu ada manfaat dan kebaikan dari apa yang dilakukan oleh Rasulullah. Salah satunya adalah dalam hal makanan. Beliau sangat gemar makan daging kambing.

Daging Kambing Adalah Kegemaran Rasulullah SAW, Apa Khasiatnya?

Selama ini kita mendengar para doktor menyarankan kita untuk menghindari dari memakan daging kambing, kerana daging kambing kononya akan menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang menyatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenernya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah SAW. Setiap sunnah Nabi pasti ada kelebihannya. Kerana orang Barat (Yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah Nabi, berbagai penyataan mereka keluarkan. Tetapi fakta sebenarnya banyak manfaat, khasiat dari daging kambing hingga ada istilah terapi kambing. Mari kita lihat beberapa khasiat daging kambing.

Daging Kambing Adalah Daging Yang Paling Baik

  • Penelitian American Heart Associate menyatakan - daging kambing baik untuk mereka yang memiliki masalah berkaitan jantung. Ini kerana daging kambing tinggi kualiti proteinnya dengan kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza membuat daging kambing lebih mudah dicerna. Ia juga sangat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. 
  • Tidak hanya itu sahaja, bahkan jika dibandingkan daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. 
  • Dagingnya lebih padat dan lebih rendah kaori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. 
  • Semua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pegurai Kolesterol 
  • Daging kambing yang rendah kandungan proteinnya membuatnya terkecuali dari sesuatu yang membentuk setiap ikatan kolesterol akibat pola makan yang tidak sihat.
  • Ikatan kolesterol dapat dihindari jika Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolesterol yang telah terbentuk. Hanya ikatan Hidrogen dan Karbon (kolesterol lembut) saja yang dapat menguraikan ikatan Hidrogen dan Karbon (kolesterol kasar). Jadi kolesterol yang terbentuk dalam tubuh tidak dapat diurai dengan lain melainkan dengan kolesterol dari daging kambing.
  • Vitamin C dan Chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein dapat mengakibatkan pembentukan kolesterol yang lebih bahaya jika ia diserap oleh darah. Jika kandungan kolesterol jenis ini banyak terdapat di dalam darah, dapat mengakibatkan masalah jantung
Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti
  • Kolesterol kambing dapat menguraikan kolesterol dalam darah yang menjadi penyebab penyakit darah tinggi. Kolesterol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolesterol tepu akan menyebabkan kandungan darah meningkat. Pesakit yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan kandungan darah seperti pening
  • Meskipun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein terbaik, tetapi pesakit darah tinnggi yang tidak tahan kesan pembongkaran penguraian ini disarankan agar tidak mengambil daging kambingsebagai terapo. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi disarankan agar mengambil diet daging kambing untuk menghindari penyakit darah tinggi.
  • Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolesterol yang gagal dicernakan oleh hati. Ini akan menyebabkan masalah obesiti jika ada dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening akibat kesan pembongkaran kolesterol tepu oleh kolesterol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam tubuh. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit
  • Vitamin C semulajadi yang teroksidasi juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksidasi sangat peting untuk pembangunan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksidasi akan menyaimbangkan dan mengurngi beban fungsi hempedu serta mempercantikkan kulit.
  • Pengambilan protein yang berlebihn akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksidasi dan bereaksi dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap jika berjemur di bawah sinar matahari. Vitamin C dari daging kambing akan memberi lebih tahan terhadap kulit dar bereaksi terhadap protein yang terkena cahaya matahari
  • Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semulajadi untuk mendapatkan kulit yang lebih cerah dan cantik.
Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan
  • Siatem darah (NW18) berkait dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mencipta perasaan kasih sayang.
  • Jantung akan menjadi lebih lembut dan halus pergerakannya ketika menerima kolesterol daging kambing. Jantung yang lembut akan menciptakan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Jadi ia akan membehagiakan dan menciptakan perasaan kecintaan (kasih sayang)
  • Mereka yang berlatih gizi daging kambing akan merasa tenang dan senang serta mudah merasa getaran kasih sayang. Biasakanlah makan daging kambing jika menghadapi masalah sulit merasakan nikmat kasih sayang dan getaran cinta.
Wallahu'alam.... (detikislam.blogspot.com)

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Che' Su jual SHAKLEE. Sebarang pertanyaan produk, pendaftaran, konsultansi dan testimoni sila hubungi Che' Su ^_^

Suhana Simma
♥ SID 916273
♥ Sms/Whatsapps : 016 - 723 6583
♥ Email : suazham@yahoo.com
♥ Fb : www.facebook.com/SuSimmaShoppe
♥ Blog : http://azsana.blogspot.com/
post signature

No comments:

Post a Comment