SILA KLIK SINI YER

Friday 6 September 2013

Tips DIET Untuk Perut Rata


Kalau anda selalu berfikir bahawa untuk mendapatkan perut yang rata memerlukan usaha yang keras dan biaya yang mahal, bererti anda silap.

Untuk mendapatkan perut yang ratatentunya anda harus memiliki Niat dan konsistensi dalam melakukan beragam cara. Tidak perlu sedut lemak, diet extra ketat atau pergi ke pusat kecantikan setiap hari. Cuba amalan di bawah ini dengan NIAT + KONSISTEN ! In sha Allah...

♥   Makan dengan sihat dan mengurangkan makanan ringan@segera. Menggantikan gula-gula dan 'Jajan'@'Cikedis' dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda akan melihat perbezaannya.

♥  Banyak makan protein tanpa lemak. Kacang dan daging tanpa lemak juga agak baik untuk anda selagi anda tidak makan lemak.

♥   Makan bijirin penuh. Iaitu dengan mencari label yang mengatakan '100% whole wheat' atau '100% whole grain' dan bukan hanya tepung gandum. Bijirin bagi memastikan anda rasa 'penuh' dan sentiasa kenyang, ia juga boleh membantu dengan penurunan berat badan dan mendapatkan perut yang rata.

♥   Makan produk tenusu rendah lemak. Beralih daripada tenusu yang tinggi lemak kepada pilihan yang rendah lemak, yang kaya dengan protein dan Vitamin B6

♥   Makan makanan dengan pengambilan yang lebih kecil sepanjang hari. Makan hanya cukup sehingga anda berasa kenyang.

  • Tunggu sehingga anda berasa hampir lapar sebelum makan. Seperti sunnah Rasul, ' Makan sebelum Lapar, Berhenti sebelum Kenyang'
  •  Memberi tumpuan kepada hanya makan makanan berkhasiat dan mengelakkan makan gula-gula ia hanya akan membuat anda berasa letih dan akan menyebabkan anda mengidam makanan lagi.
  • Ambil sedikit masa di antara setiap masa mengunyah makanan apabila makan. Ia akan membantu anda untuk menyedari apabila anda kenyang. Makan dengan perlahan, jangan gelojoh.
♥   Makan makanan yang berindeks rendah glisemik. Makanan ini mengambil masa yang lama untuk mencerna, supaya anda berasa kenyang lebih lama. Bdan anda perlahan-lahan akan menyerap nutrien supaya dapat mengelakkan kejatuhan mendadak gula dalam darah anda sehingga waktu makan berikutnya. Antara makanan yang berindeks rendah glisemik :-
  • Kubis - Lobak - Saderi - Timun - Zucchini - Daun Salad Gelap - Bawang- Buah Pir - Epal - Buah Berry
♥   Jangan makan apa-apa selama kira-kira dua(2) jam sebelum tidur. Badan anda lambat memproses apabila anda tidur . Makanya badan tidak boleh mencerna makanan dengan betul ketika tidur.

♥   Minum Air. Anda perlu menggantikan semua minuman biasa dengan air kosong, terutamanya soda dan minuman bergula. AIr akan menjadikan anda lebih mudah untuk menurunkan berat badan. Pertimbangkan air berperisa sebagai alternatif jika perlu.
  • Minum air limau dikatakan cara semulajadi bagi mempercepatkan metabolisme anda. Cuba memerah limau ke dalam segelas air sejuk menyegarkan, ia minuman yang sihat
  • Air kencing anda harus berwarna kuning atau warna yang jelas; kuning gelap dengan bau boleh menjadi tanda bahawa anda dehidrat
  • Sila ingat bahawa jika anda minum air terlalu banyak, perut anda akan mengembang menyebabkan ia menjadi lebih besar dan ia akan membuat anda lebih lapar. Hanya minum air yang mencukupi. (setiap 25kg berat anda memerlukan 1liter air kosong. Ingat!!! AIr kosong@masak ye, air manis xkira!!)
♥  Kurangkan pengambilan garam. Garam menyebabkan badan anda mengekalkan ir yang menyebabkan anda kelihatan kembung terutamanya di bahagian abdomen anda. Jika boleh, cuba menggantikan makanan yang tinggi garam dengan pilihan yang lebih sihat.

♥   Tiada pengambilan alkohol. Satu botol alkohol mengandungi 600 kalori!!! Dah tentu bagi yang beragama islam, ianya HARAM!!



post signature

No comments:

Post a Comment